Tuesday, February 16, 2010

Jangan marahkan kegelapan..Tapi jadilah lampu yang menerangi

Assalamualaikum wmt wbrkth

Pepatah di atas tidak tahu sumbernya yang asal namun ada Pemimpin Haraki yang menggunakannya dalam taujihat mereka. Ada yang mengatakan ianya dari Pepatah Arab. Ada yang mengatakan dari tokoh-tokoh ilmuan Timur dsbnya. Meskipun dari mana datangnya pepatah ini sebagai seorang Muslim kita mengambil hikmah yang baik walau dari mana datangnya. " Alhikmah dollatun mukmin aina wajada fahuwa ahaqqu biha..(hadith). Hikmah itu adalah barang yang hilang dari orang Mukmin, di mana sahaja dijumpainya maka ianya lebih berhak".

Apa hikmah nya pepatah ini. Pada pandangan saya pepatah ini bermaksud supaya Para Pendakwah jangan hanya pandai memarahi orang lain terhadap berbagai kelemahan dalam masyarakat. Kerapkali sebagai manusia kita lebih suka menuding jari akan kelemahan berbagai pihak. Sedangkan sikap yang lebih benar dan lebih baik ialah kita menjadi penyelesai atau penunjuk jalan kepada masalah yang berlaku. Seseorang yang sedang seronok melakukan aktiviti di malam hari tiba-tiba lampu terpadam. Adakah bijak beliau memarahi kegelapan tersebut ataukah dia pergi mencari lilin untuk menerangi kegelapan malam tersebut.  

Dalam konteks masyarakat hari ini kita melihat di sana sini kita melihat kelemahan, kelalaian, kerosakan akhlak, kerendahan moral, salah laku remaja, kehancuran rumah tangga, rasuah dan ketidakadilan sosial. Jesteru adakah tugas para pendakwah itu hanya memarahi kelemahan-kelemahan ini, mengulas segala kesilapan, menuduh pihak tertentu dan memarahi semua orang. Sebaliknya pilihan yang lebih aula, lebih bijak, lebih mengikut sunnah Nabi yang mulia ialah dengan menjadi lilin yang akan menerangi umat. Para Pendakwah lah yang akan mengemukakan solusi dan jalan penyelesaian. Beliau lah yang akan menawarkan diri untuk memimpin perubahan. 

Itulah sejarah Islam yang indah telah bercerita. Ar Rasul s.a.w jauh sekali dari membebel memarahi ummat nya sebaliknya Dia bangun dengan berani dan iman yang teguh sebaik sahaja menerima wahyu dari Allah SWT " Wahai orang yang berselimut, Bangun dan berilah peringatan!! (Al-Muddatsir). Itulah contoh teladan buat kita. jangan marahkan kegelapan.. Tapi jadilah lilin yang menerangi... 

Pengarah LKD

No comments:

Post a Comment