Monday, May 26, 2014

LKD 5: Mukhayyam

Bismillah.



Alhamdulillah. Setelah dua sesi daurah, Latihan Kader Duat (LKD) Generasi ke-5 telah menjalani aktiviti mukhayyam (perkhemahan) bermula 14 hingga 16 Febuari. Mukhayyam kali ini dijalankan secara berasingan. Bagi ikhwah, mukhayyam berlokasi di Insight G-Jan Camp, Nilai, Negeri Sembilan manakala akhawat di Kem Sri Raudhah, Gombak.

Rasminya, program bermula selepas solat Jumaat. Para peserta terlebih dahulu berkumpul di Sekolah Menengah Al-Amin Bangi sebelum bergerak ke tapak perkhemahan dengan kenderaan yang disediakan pihak urusetia.

Bagi ikhwah, mukhayyam yang bertemakan "Thoriq ad-Da'wah, Thoriq al-Wahidah" ini bermula dengan sesi mind-setting seusai maghrib, disusuli dengan sesi pengulangkajian intipati daurah-daurah yg dilalui peserta sebelum ini dan dikendali oleh Ustaz Majeed. Para peserta dibahagikan kepada beberapa kumpulan, diketuai oleh amir (ketua) dan dibantu oleh beberapa AJK dalam kalangan mereka sendiri.

15 Februari 2014, para peserta diperjelas dengan lebih mendalam, tema mukhayyam kali ini oleh Ustaz Taufiq. Program diteruskan dengan aktiviti Explorace mengikut kumpulan masing-masing, lengkap dengan 4 checkpoint yang penting. Sesi perkongsian pengalaman dan ibrah dijalankan selepas Zuhur. Pada sebelah petang, riadhah dan permainan dikendalikan sendiri oleh para AJK yang dilantik. Slot pada malam tersebut ialah persembahan bertemakan nama kumpulan (al-Fahmu, al-Iman, Wafa', al-Iradah,  Thadhiyyah) mengikut kreativiti masing-masing.

16 Februari 2014, Slot pagi dicerahkan dengan perkongsian oleh Ustaz Idris berkisarkan cabaran-cabaran yang dihadapi para Da'ie atas jalan dakwah. Program diakhiri dengan sesi pembentangan qudama' dan resolusi, dan bersurai selepas Zuhur.

Bagi akhawat pula, program yang bertemakan ‘Keakhawatan’ ini dimulakan dengan sesi mind-setting, disusuli dengan pengisian bertajuk ‘Wanita Pengukir Sejarah’ yang disampaikan oleh Ukht Aminah Kamilen.

Pada 15 Febuari, jalan-jalan Ziarah Qudama’ dilaksanakan. Dalam aktiviti ini, para peserta diberi peluang untuk menziarahi tokoh dalam kalangan akhawat. Mereka ialah Dr Anisah Abd Ghani, Dr Azizah Mohd Radzi, Dr Najibah Mohd Zain, Puan Faridah Maludin, Puan Ruzaimah, dan Puan Azean. Slot pada malam tersebut ialah persembahan kebudayaan, di mana setiap kumpulan diberi tugasan untuk menyampaikan kisah sejarah tokoh muslimah (seperti Zainab Al- Ghazali, Khansa’, Saidatina Fatimah, Saidatina Aisyah, Maryam Jameelah dan Ummu Sulaim) mengikut kreativiti kumpulan masing.

Ibrah daripada sesi Ziarah Qudama’ dibentangkan pada pagi 16 Febuari. Program bersurai pada Zuhur, seusai resolusi.

Kami berharap agar generasi pemuda kini menjadi sehebat generasi sahabat yang terdahulu. Mudah-mudahan, peluang keemasan untuk bertemu dan mengutip mutiara daripada qudama’ serta orang yang sangat berpengalaman dalam arena dakwah dan tarbiyah, mampu menyuntik inspirasi serta semangat kepada generasi muda untuk terus melaju.

Sehingga bertemu kembali dalam daurah ketiga serta Kembara Dakwah, pada hujung bulan Mac 2014. Insya-Allah.

No comments:

Post a Comment