Monday, May 26, 2014

LKD 5 : Kembara Dakwah

Bismillah.

Kembara Dakwah di Pos Chiong

Kembara Dakwah di Semop


Mac 2014, peserta LKD 5 didedahkan kepada masyarakat melalui Kembara Dakwah. Kembara Dakwah kali ini diadakan secara berasingan di dua tempat, iaitu di Grik, Perak dan Sibu, Sarawak.

           Peserta kumpulan Kembara Dakwah yang ke Pos Chiong, Grik terdiri daripada 15 ikhwah, 23 akhawat dan 3 guru pengiring, iaitu Ustaz Shahrinizam bin Mohd Amin, Ustaz Soleh bin Senafi dan Ukht Aida binti Suhaimi. Kumpulan ini diketuai oleh Muhammad Sufyan Naim bin Shahrinizam dan Aisyah binti Abdul Hadi. Perjalanan dimulakan pada 23 Mac di mana ahli kumpulan dikehendaki berkumpul di Pusat Pendidikan Al-Islah, Sungai Petani, Kedah. Antara aktiviti yang diadakan sepanjang tempoh tujuh hari berada di lokasi termasuklah ziarah, perkongsian tafsir Al-Qur'an, kelas agama, sesi tadabbur alam, sukaneka, riadhah, pertandingan fashion show, pertandingan menyumpit, kenduri serta gotong-royong. Pada 30 Mac, majlis penutup yang diadakan turut dihadiri Ustaz Megat Mohd Amin dan Tok Batin.

           Kumpulan kedua Kembara Dakwah pula dilaksanakan di Kampung Semop, Sibu pula diketuai oleh Muhammad Najib bin Yusof dan Mutmainnah Mazlan. Terdiri daripada 12 ikhwah, 18 akhawat dan 4 guru pengiring. Dan pengiringnya ialah Ustaz Idris Kassim, Ustaz Syukri, Muallimah Zaiton dan Muallimah Rosmawati binti Abdul Wahab. Kumpulan ini memulakan perjalanan ke Kampung Semop pada pagi 26 Mac. Di Kampung Semop, peserta menjalankan beberapa aktiviti bersama penduduk kampung seperti pertandingan mewarna, bengkel solat, mengajarkan iqra’, ceramah berkenaan tafsir Al-Fatihah, sukaneka, malam kebudayaan, rewang, gotong-royong dan tayangan. Program Kembara Dakwah 2014 (Sibu) diakhiri dengan majlis penutup pada 31 Mac.

           Diharapkan bahawa ahli peserta memanfaatkan segala pengalaman dan ilmu yang diperoleh sepanjang program Kembara Dakwah. Mudah-mudahan, ia menjadi satu catalyst (pemangkin) yang mampu membentuk peserta LKD 5 untuk menjadi kader du'at yang tegar dan tangguh, in sha Allah.

No comments:

Post a Comment