Monday, May 26, 2014

LKD 5: Daurah 3

Bismillah.

Bertempat di Sekolah Menengah Al-Hidayah, Ipoh, daurah ketiga Latihan Kader Du'at (LKD) Generasi ke-5 telah berjaya dijalankan dengan bilangan peserta seramai 84 orang, 33 ikhwah dan 51 akhawat. Program yang telah berlangsung dari 18-20 April 2014 baru-baru ini, dimulakan dengan pembentangan Kembara Dakwah secara berasingan pada petang hari 18 April. Pada waktu malam, peserta dimotivasikan dengan pembentangan peribadi seorang 'Ibadurrahman, tafsiran surah al-Furqan yg disampaikan Muallim Zulkifli.

19 April, peserta diisi dengan pengisian "Risalah vs Ijazah" dalam sesi pagi oleh Muallim Majeed. Kemudian diikuti dengan pengisian "Ilmu vs Fikrah" yang juga disampaikan oleh pembentang yang sama. Pada sesi petang selepas zuhur, peserta telah mempelajari Time Management yang dibawa oleh beberapa wakil Ikram Siswa Seri Iskandar. Dan seterusnya slot malam diisi oleh Muallimah Zaiton dengan sesi Micro Teaching.

Sesi pada keesokan harinya (20 April) berakhir dengan solusi dan penutup program. Program bersurai selepas zuhur.

Pihak KDM (Kader Du'at Musleh) selaku penganjur berharap agar segala input yang diperoleh dan dipelajari sepanjang program difahami dan dihadam seterusnya dipraktikkan ke dalam bentuk amalan. Jazakumullah khairan kepada semua yang terlibat dalam menjayakan program ini.

Semoga dengan segala ilmu yang diperoleh dan amal yang dipraktikkan dapat mencapai objektif kita sebagai seorang 'abid.

"Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadah kepadaKu." [Adz-Dzariyaat:56]

Semoga kita berjumpa pada pertemuan akan datang dengan jiwa harimau yang sudah bangun.

No comments:

Post a Comment