Thursday, April 8, 2010

Perkongsian umum 1 : Log Kembara

Dakwah. Bukanlah hanya sekumpulan abjad berhimpun semata. Kerna ianya menjangkau seluas hamparan bumi, halus dan teguh, dicelah mahupun dipersada, yang mampu membina generasi manusia. Alhamdulillah.....


Kembara Dakwah ke Bumi Kenyalang
Tarikh : 23-31 Mac 2010
Tempat : Kuching, Sarawak.
Peserta : 25 Orang (10 Ikhwah dan 15 Akhawat)
Guru : 3 + 2
Kg Rudan nun jauh di sana, di celah kaki gunung nan indah

InsyaAllah, bukanlah suatu karangan atau ucapan melainkan sedikit perkongsian umum yang serba ringkas dan moganya kita bersama dapat mengambil iktibar dari segala peristiwa sejenak mahupun berpanjangan. Terus kita ke Kampung Rudan....Meyahut, Dakwah bil hal!

(Perjalanan ke Kampung Rudan)

Kampung Rudan, 24 Mac 2010 (Rabu)
 Inilah Sg Kg Rudan tempat kami bermandi..

Kami tiba di Kampung Rudan kira-kira jam 5.15 petang, setelah 2-3 jam perjalanan dari bandar Kuching. Bukanlah kerana jauhnya kiraan kilometer, akan tetapi kerana keadaan jalannya yang berbukit bukau dan jalan yang masih ada yang belum diturap, memungkinkan perjalanan menjadi panjang.
Namun syukur alhamdulillah, semua peserta dan guru, begitu juga pemandu-pemandu van yang amat cekal telah selamat tiba. Lantas, majlis perasmian dan penyerahan anak angkat telah dijalankan di dewan Kampung Rudan.
-Hari debaran. masih-
Alhamdulillah kami berjaya menukar pembesar suara surau Kg Rudan 
yang rosak dengan derma hamba Allah dari Trengganu

Kampung Rudan, 25 Mac 2010 (Khamis)
Hari penuh di Kampung Rudan, setelah semalam tiba pada jam 5.15 petang. Pagi hari kami meronda dan berziarah di samping mula berta'aruf dengan penduduk kampung. Alhamdulillah. Selepas Zohor, aktiviti diteruskan dengan berehlah di air terjun, mengambil masa perjalanan hampir 40 minit melalui Kampung Rayang(Kampung bersebelahan dengan Kampung Rudan). MasyaAllah. Air terjun yang sangat menakjubkan. Sungguh. Raikan iman anda memahami dan menghayati.

Hinggalah ke sebelah petang, kami pulang ke Kampung Rudan, namun sempat bersinggah di Kampung Rayang untuk beriadhah bersama penduduk.
Serba ringkas, tamat hari ini.

Kampung Rudan, 26 Mac 2010 (Jumaat)
 Sampaikan kalimah Allah dengan penuh hikmah...walau satu ayat

Sejurus selepas solat subuh, dimulakan dengan beberapa di antara kami yang turut serta ke Sekolah Kebangsaan St James di Kampung Rayang untuk menghantar adik-adik ke sekolah mereka. Untuk pengetahuan, hanya di Kampung Rayang sahaja yang mempunyai sekolah iaitu Sek Keb St James. Malah, yang ada hanya sekolah rendah.

Selesai sudah, pulang ke Kampung Rudan. Aktiviti diteruskan dengan bergotong royong bagi Ikhwah dengan mengecat papan selamat datang, dewan dan surau, manakala akhawat telah menjalankan aktiviti menjahit tudung di samping pemantapan komunikasi, bersama ibu-ibu dan adik-adik kecil. Syukur alhamdulillah, kesan yang amat memberangsangkan kerana kebanyakan ibu-ibu telah berjaya memakai tudung dengan amat kemas. Hm, terfikir, kenapa dan bagaimana?

Pada hari ini juga, Kelas Fardu 'Ain dijalankan sejurus selepas selesai solat jumaat, dalam jam 2 petang, di sekolah St James Rayang. Intipati yang disampaikan melalui ikwah dan akhawat telah membantu meringankan tugas para pendidik di sekolah tersebut dengan kaedah yang kreatif, insyaAllah memudahkan para murid lebih memahami pembelajaran mereka dari sudut pembacaan Iqra', Al-Quran, kefahaman aqidah dan keteguhan adab dan akhlak. Sesungguhnya terpapar wajah anak-anak yang bersungguh menuntut ilmu mencari cahaya, besar potensi dan kelayakan mereka sehingga beberapa murid telah menjadi wakil dalam pertandingan bercerita, membaca al-quran, dan sebagainya. Hmm.

Kampung Rudan, 27 Mac 2010 (Sabtu)
Sukaneka kanak-kanak. Ya. Meriahnya suasana, sukanya mereka. Tidaklah untuk berseronok gembira semata-mata melainkan kita meraikan kanak-kanak kedua-dua buah kampung di samping memberi teladan akan setiap apa yang di lakukan. Kita hamba dan Allah Pencipta. Panasnya mentari dan keluarnya peluh, hukum alam datangnya dari Allah.

Hingga ke malam hari, penduduk dikumpulkan di surau bagi menunaikan solat maghrib dan isya' berjamaah dan lantas diadakan tayangan dan kuliyah disampaikan oleh guru pengiring kita. -Tutup hari, ringkas-

Kampung Rudan, 28 Mac 2010 (Ahad)
Jika semalam sukaneka kanak-kanak, hari ini adalah sukaneka keluarga. Malah boleh juga dikatakan Hari Keluarga. Aktiviti-aktiviti yang terus membina komuniti dan silaturrahim adalah suatu proses yang sentiasa. InsyaAllah, Ibrah yang amat besar bagi yang menghayati. silakan!

Malam hari bagi Ikhwah pada kali ini, telah diadakan Qiamullail bersama anak-anak kampung dan alhamdulillah, mereka menyahutnya walaupun pada ketika itu suasana hujan dengan lebat. Akibat hujan lebat yang turun malam itu telah menyebabkan sedikit kerosakan takungan air di atas bukit dan air terpaksa diberhentikan. Maka kami bersabarlah malam itu dengan air dari surau atau air dari sungai di tepi rumah kami..
-tutup-

Kampung Rudan, 29 Mac 2010 (Isnin)


 
Semua ikhwah dan akhawat menjejakkan kaki ke Sekolah Kebangsaan St James pada pagi hari untuk menghantar adik-adik mereka ke sekolah. Mungkin, hari ini kali terakhir dalam tempoh 6 hari itu untuk berada di sekolah tersebut. Kerana...

Jadual tengahari dan petang kami diisi bersama-sama penduduk kampung bergotong-royong memasak juadah lokaliti masing-masing, berkongsi dan menghargai pemberian nikmat Allah yang luas ini.  Muallimah Zaiton dan akhawat bertungkus lumus memasak Tom Yam Ala Ipoh Mali dan Ayam masak merah. 

 Macam sebok sahaja sahabat-sahabat ni...

Alhamdulillah jam 3 petang sistem air paip Kg Rudan kembali pulih dan memudahkan kami menguruskan acara masak-memasak bagi jamuan malam itu. Pak Wahid dan beberapa ikhwah tidak melepaskan peluang mencari buluh di atas bukit yang licin. Sehingga Ramadan kerap tergelincir demi membawa beberapa batang buluh untuk memasak nasi dalam buluh dan makanan kegemaran kami "Pansoh" iaitu masak ayam dalam buluh. Terima kasih daun keladi kepada Pak Abd Wahid dan ikhwah semua. Jika tidak kempunanlah kami untuk merasa kesedapan nasi huma dalam buluh dan Pansoh!

Hingga pada malam hari, majlis jamuan dan persembahan diraikan oleh penduduk dengan begitu menggalakkan. Hampir semua penduduk Kg Rudan dan Kg Rayang turut serta menjamu selera. Rasanya semua lauk habis kecuali sedikit nasi huma yang Guru Pengiring menjadikannya nasi goreng Kg Rudan. Sedap!

Kami pendakwah muda berkelana di bumi Allah..

Sehabis solat Isya berjamaah diimamkan Pendakwan Zon Ust Ainol Lutfi, majlis persembahan dimulakan di Dewan Kg Rudan. Kanak-kanak juga tidak melepaskan peluang ini dengan mengadakan persembahan yang sungguh terkesan. MasyaAllah. Di samping itu, hadiah penghargaan dan cenderamata diberikan kepada penduduk kampung atas aktiviti-aktiviti yang telah dijalankan. Majlis malam itu turut dihadiri oleh Ketua Kaum Adat Kg Rudan Bai Heri (Pak Heri), Ketua Kg Rayang, Ketua Kg Belimbing dan Guru Besas Sek Keb St James, En Razali Jamain (orang Johor yang telah berkahwin dengan muslimah Bidayuh dan menetap lebih 20 tahun di situ). Para Ikhwah tak lupa menunjukkan bakat seni disokong oleh pemuda kampung yang turut serta. Iyadh dan puisi Islami yang syahdu diiringi bunyian-bunyian menusuk kalbu oleh Munzir tak akan dapat dilupakan..
Berbakat dan berani..

Kampung Rudan, 30 Mac 2010 (Selasa)
Jam 8.00 pagi, beg dikumpulkan di depan dewan. Menandakan kepulangan kami pada hari ini dari Kampung Rudan. Syahdu dan sayu, tidak mampu digambarkan. Walhal juga, kepulangan kami insyaAllah memberi kesan yang mendalam bagi jiwa kami dan penduduk kampung terutamanya. Jiwa ke arah kemantapan Roh Islam!
Jangan tinggalkan kami kakak!...kami masih memerlukan bimbingan kasih sayang mu...

-Tamat-



++++++++ ++++++++++ ++++++++++ +++++++++

Jauh sekali untuk mengukur kadar kejayaan dan hasil yang memberangsangkan terhadap perkara yang berlaku kepada para penduduk kampung. Enam hari di sana, sebenarnya banyak aspek yang perlu dinilai lebih mengenai corak hidup, tingkah laku, komunikasi dan 'amal.

Hadirnya kita sebagai da'ie. Tidaklah sama dengan hadirnya hanya berjiwa anak angkat, sahaja. Corak hidup sebagai da'ie, tingkah laku dan komunikasi. Mengenai 'amal, iaitu mutabaah 'amal dan 'amal jama'ie. Rutin hidup mungkin sedikit berubah, jika dibandingkan dengan rutin di lokaliti. Namun sejauh mana perubahan itu telah mengganggu 'amal sebagai da'ie? atau terus tsabat..?

InsyaAllah, semoga kita terus bejiwa ruhiyyah Islamiyyah, tsabat dan meningkat keimanan dengan 'amal yang teguh.
Mohon untuk saling mengingat.
Sedikit perkongsian ringkas yang sebenarnya bukanlah hanya sebagai perkataan, namun untuk dijadikan ibroh. Dan sememangnya tidakkah sama pengalaman 6 hari di sana dengan nukilan ringkas ini kerana sikap bukanlah terbentuk hanya melalui pembacaan.
Wallahua'lam. Wassalam



Catatan: Amin

2 comments:

  1. tidak lain dan tidak bukan ianya umum. silakan menjiwakan pengalaman dlm bntuk hitam dan putih.

    ReplyDelete