Tuesday, March 23, 2010

Kembara Dakwah akhirnya berjaya juga..


Alhamdulillah seramai 25 orang pelajar dan 3 orang Guru Pengiring telah berangkat ke Bumi Kenyalang pada awal pagi 23 Mac 2010 di LCCT Sepang. Ketua Deligasi diketuai oleh Ust Shahrinizam dan dibantu oleh Ust Soleh Sanafi dan Muallimah Zaiton (Hidayah Ipoh).  Manakala  Ameer Pelajar dipimpin oleh Akh Abdullah Zubayr dibantu Akh Munzir dan akhawat di ketuai oleh Ukht Nur Najihah.

Sewaktu bertolak, semua peserta dibahagikan kepada 2 peringkat. Kumpulan pertama berangkat jam 09:45 pagi dan Kumpulan Ke-2 berangkat jam 12:55 tgh. Alhamdulillah semua selamat tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching. Ketibaan mereka di sambut wakil HIKMAH dan terus di bawa ke Ibu Pejabat HIKMAH bagi urusan penginapan dan Taklimat. Mereka dimaklumkan menginap di asrama yang disediakan.

Hari ini, pada 24 Mac mereka akan dibawa melawat Ibu Pejabat Baitul Mal Sarawak dan ke beberapa Muzium sekitar Kuching sebelum berangkat terus ke Kg Rodan, Pedawan, Kuching yang akan mengambil masa 2-3 jam perjalanan menaiki bas yang ditempah khas. Majoriti telahpun memeluk Islam kecuali Ketua Kampung. Semoga hatinya akan tersentuh dengan usaha dakwah ini dan kita berharap beliau akan memeluk Islam di akhir program ini, insyaAllah. Untuk pengetahuan setiap kampung saudara baru ini pihak HIKMAH telah menyediakan seorang Daie atau Ustaz bagi membimbing mereka.

InsyaAllah di sana berbagai aktiviti, khidmat masyarakat, permainan, tazkeerah dan kelas Fardhu Ain, pergi ke kebun bersama orang kampung, masak-memasak ala semenanjung dan tradisional akan dijalankan bersama orang kampung. Pihak Kembara telahpun membeli peralatan permainan spt bolasepak, bola jaring, bola takraw dll dan semuanya ini akan digunakan bagi permaianan persahabatan denngan penduduk kampung. Kesemua peralatan ini akan diserahkan kepada penduduk kampung sebagai sumbangan ikhlas.

Saya sendiri akan menyertai mereka pada 28 hingga 31 Mac bagi melihat dan merasai sendiri suasana dan projek dakwah Bil Hal anjuran Musleh dan HIKMAH ini.

InsyaAllah majlis penutup di Kg Rodan akan dijalankan dan ucapan selamat tinggal kepada semua keluarga angkat dan kemudiannya mereka akan berangkat pulang ke Ibu Pejabat HIKMAH pada 30 Mac 2010 bagi sesi bengkel, resolusi dan pembentangan di hadapan kami dan Pegawai HIKMAH. Hari Terakhir 31 Mac 2010 akan dimanfaatkan untuk sesi lawatan dan membeli cenderahati. Kembara akan berangkat pulang pada jam 8:50 malam dan dijangka tiba di LCCT Sepang jam 10:35 malam.

Mari kita doakan kebaikan buat mereka. Amin Ya Rabbal Alamin.

Pengarah LKD

No comments:

Post a Comment