Friday, June 28, 2013

I'dat Du'at 2013

Bismilllah.


Bertempat di Pusat Pendidikan Al-Islah, Kedah, program I'dat Du'at berjaya dilaksanakan dengan tema 'Tarbiyyah Mantap, Duat Thabat, KRSM Hebat'. Program yang berlangsung pada 2 Jun 2013 hingga 5 Jun 2013 tersebut disertai oleh pelajar dari sekolah-sekolah rangkaian Musleh.

Secara amnya, program ini bertujuan untuk merapatkan ukhuwwah dan meningkatkan kefahaman berkaitan kepentingan tarbiyah selain menjana motivasi peserta untuk membantu menjayakan program tarbiyyah di sekolah. 

Program I'dat Du'at 2013 sedikit berbeza dengan sentuhan unsur KRSM ke dalam program di mana para peserta perlu mengikuti beberapa slot dalam Kursus Kemahiran KRSM di samping mendapat pengisian fikrah dan ilmiah. Slot pertama (mind setting) disampaikan oleh Ustaz Ab Rahman Salleh. Diikuti dengan slot kedua iaitu ‘Mengenal Hakikat Diri dan Tanggungjawab’ yang diberikan oleh Muallimah Maimunah Mohd Beon. Pengisian ketiga yang disampaikan oleh Ustaz Ab Rahman Salleh bertajuk ‘Mengapa Saya Perlu Berdakwah?’.

Ustaz Idris Kassim menyampaikan slot berikutnya, 'Kerugian Dunia apabila Islam Tewas'. Pengisian '10 Ciri Kader Dakwah' oleh Muallim Mukhlis manakala Muallim Abdul Majeed Dzulkifli menyampaikan  slot terakhir, iaitu 'Kreatif dalam Berdakwah'.

Dengan adanya pengisian dan latihan kemahiran KRSM, adalah diharapkan agar para peserta dapat menggarap segala input seterusnya menghasilkan output yang mampu memberi manfaat kepada orang lain dan ummah. Mudah-mudahan, akan terbentuk generasi yang berfikrah mantap dan multi-skilled, sebagaimana para sahabat terdahulu. 

Jazakallahu khairan kepada semua jiwa yang terlibat sama ada secara langsung ataupun tidak. Moga Allah memilih kita untuk terus thabat di jalan ini.

No comments:

Post a Comment