Wednesday, May 26, 2010

Menuju Gerbang IPT

Assalamualaikum wmt wbth

Pertamanya ingin mengucapkan tahniah kepada yang berjaya memasuki Matrikulasi KPM atau Matrikulasi IPT Kepada yang belum menerima sebarang tawaran harap tidak berkecil hati kerana pihak IPT seperti UIAM akan mengambil pelajar Sesi-Ke - 2 selepas pengambilan pertama. Jadi pastikan anda membuat rayuan terus ke Dekan Matrikulasi UIAM di PJ dan mudah-mudahan masih ada kekosongan untuk antum. Selain itu masih banyak IPT awam dan swasta termasuk KUIS atau UITM yang menawarkan kursus yang pelbagai dan sudah established sejak sekian lama melahirkan graduan yang berkualiti dan berjaya. Bagi yang mendapat tawaran ke luar negara seperti US dan UK dan perlu memasuki Kursus Persediaan seperti mengambil kursus A Levels di Kolej yang ditentukan moga anda thabat dengan ujian kehidupan yang lebih terbuka dan mencabar. Pokoknya teruskan perjalanan tarbiyyah yang telah disusun selama ini dan terus memantapkan diri menjadi mahasiswa mithali insyaAllah. Sementara itu usaha sebahagian rakan yang ingin melanjutkan pelajaran ke Yemen buat masa ini menemui jalan sukar akibat kestabilan politik di Yemen. Ustaz nasihatkan bersabar dan cari jalan lain bagi menggapai ilmu di mana-mana bumi Allah SWT. Bagi yang sedang melalui kursus STAM teruskanlah perjalanan ilmu dengan tekun dan rajin. Letakkanlah matlamat keputusan STAM anda ditahap mumtaz atau paling kurang jayyid jiddan bagi menempah kedudukan di Universiti Al-Azhar. Tak lama dah tinggal beberapa bulan lagi.

Saya juga mohon maaf kerana ustaz tidak dapat up date blog kerana ibu ustaz telah dimasukkan ke Hospital Ampang Puteri sejak sebulan yang lalu akibat usus yang membengkak dan tersumbat menyebabkan sistem usus besar tidak dapat menjalankan fungsi hingga perutnya membesar dan berangin. Akibatnya perut ibu ana dibedah dan usus dibuang dan Dr membuat colostomy bagi saluran pembuangan sementara. Jadi dalam tempoh sebulan selepas pembedahan beliau berehat di rumah dan kami menjaganya dengan teliti bagi mengelakkan jangkitan serta bahaya kencing manis yang membolehkan luka boleh bernanah. Alhamdulillah ibu ustaz telah pulih dan sedang menunggu untuk membuat pembedahan kecil bagi menutup saluran colostomy yang dibuat dalam seminggu ini. Sebab itulah blog ini senyap sahaja.

Keduanya Ustaz amat sebuk dengan urusan yang diamanahkan bagi menguruskan pertubuhan dakwah yang baru di negeri Selangor iaitu Pertubuhan IKRAM Malaysia (IKRAM). InsyaAllah akan saya huraikan dalam tulisan akan datang.

Selain itu ustaz telah diamanahkan sebagai Ketua Aqsa Syarif Selangor dan sebagai wadah baru dalam perjuangan Palestin memerlukan banyak mensyuarat bagi menguruskan pertubuhan ini berjalan lancar.

Di tengah kesibukan ini pula ustaz terlibat dengan MAPPIS iaitu Majlis Permuafakan Pendidikan Islam Selangor bagi memantapkan lagi pendidikan Islam di Selangor. Ianya meliputi semua sekolah agama swasta dan rakyat termasuk SABK. Fasa awal ini ialah mencadangkan dasar-dasar baru bagi pendidikan Islam di Selangor. Program terdekat ialah Jambori Amal Islami di UNISEL yang akan dihadiri oleh 1000 orang pelajar sekolah menengah yang akan berkampung selama 3 hari pada 4-6 Jun 2010 ini.

Setakat ini dulu.

Pengarah LKD

No comments:

Post a Comment