Sunday, April 15, 2012

Retreat LKD

Allahu Bismik.

ketika sesi mesyuarat Sabtu (31 Mac '12) pagi

Berkadar langsung pada tanggal 31 Mac 2012 hingga 1 April 2012, sebuah mesyuarat agung telah dijalankan di Pejabat Pemuda IKRAM Pusat. Dengan berlangsungnya mesyuarat tersebut, LKD (Latihan Kadet Du'at) atau nama baharunya KDM (Kader Du'at MUSLEH), selangkah lebih serius untuk turut bersama sebaris menghidupkan bumi dakwah Islami yang kita sama-sama cintai. Kewujudan KDM adalah untuk meningkatkan kadar efisyensi keluaran MUSLEH pada amnya, dan tidak hanya bertumpu pada lepasan program LKD semata. Namun, kewujudan KDM hanya tinggal nama short form sahaja andai ahlinya tidak bersama membahu beban dakwah.
"KDM menjadi Du'at yang boleh didayagunakan dalam setiap relung IKRAM"
Begitulah visi yang telah dipersetujui bersama di dalam mesyuarat ini. "Retreat" pada istilah yang difahami dalam google translator membawa maksud "berundur". Namun, pada pemahaman ahli-ahli mesyuarat yang hadir tidaklah sebegitu. Ia bahkan dianggap, "berkumpul membina kekuatan". Begitu juga dengan tergarisnya misi KDM, "menyiapkan kader duat Musleh yg mampu menerajui IKRAM", menunjukkan betapa tingginya harapan Mashayikh kita kepada kita dalam mencetak masa depan. Menunding bahawa kerja kita merupakan kerja yang tersangat serius. Ingin diingatkan, tugas kita cuma dan selamanya hanya untuk membawa kepada Islam yang suci dan tunggal wa bass!. Bukan kepada diri kita, KDM, MUSLEH, IKRAM, apatah Ikhwan X. Astaghfirullah!


Peratusan terbesar yang menjadi keutamaan dalam Retreat LKD, merupakan hal-ehwal kebajikan Alumni Sekolah MUSLEH. Sekali lagi dicerahkan di sini, skop penumpuan tidak lagi tertutup kepada lepasan program LKD, tapi keseluruhan pelajar mahupun bekas pelajar yang pernah bernaung di bawah MUSLEH. Jika dilihat rapi, ada juga yang tidak pernah bernaung di bawah MUSLEH pun turut diambil berat. Sebagai contoh, masyarakat pedalaman Sabah & Sarawak yang pernah suatu ketika kita santuni dengan Islam. Ia turut di ambil berat!

Diwartakan secara kasar. Retreat LKD membincangkan hala tuju KDM, dasar-dasar KDM, penambahan dan penghapusan beberapa jawatan kuasa khas, penyusunan semula Tanzim KDM, pengkhususan bidang kerja serta kemas kini nama Mas'ul kawasan. Jazakallahu ahla juz'an, kepada semua jiwa yang tegar menghadiri Retreat LKD meski tidaklah menghadiri sepenuhnya. Moga Allah menjadikan manisnya dalam dakwah melebihi manisnya dalam futur, amiin~

Yang menjalankan tugas,
Iyadh Abd Haris.
Jk Media Informasi (Mephore)

1 comment:

  1. next level yang menarik.

    tahniah saya ucapkan atas KDM. harapan besar di tangan anda

    ReplyDelete